Čtení podporuje inteligenci u dětí, jejich slovní zásobu i
fantazii. Pokud toužíte po tom, aby se z nich stali knihomolové, musíte
lásku ke knihám podporovat. Začněte jim číst brzy, rozhodně už v předškolním
věku.
Milující prostředí vytvořené čtením vašim malým dětem jim pomůže spojit si tyto příjemné chvíle s vaší přítomností. Brzy se naučí, že čtení je velmi pozitivní a příjemná činnost. Zjistěte, jak jim číst, aby ze svých čtecích chvil s vámi získaly co největší užitek.
Jak se na čtení připravit?
Důležité je, cítit se příjemně. Proto si připravte pohodlné
posezení třeba v posteli nebo na gauči, v křesle. Prostě tam, kde se
cítíte dobře. Všichni musí dobře vidět na obrázky. Dopřejte dětem pár minut
času na uklidnění, pak vytvořte tu správnou náladu a nalaďte je na očekávání.
Využijte různé výrazy obličeje, změňte tón hlasu. Upravte při čtení tempo, aby
odpovídalo příběhu. V napínavých částech zpomalte, vytáhněte a zdůrazněte
potřebná slova, abyste své posluchače dostatečně napnuli.
Důležitý je i váš pocit ze čtení. Musí být cítit nadšení a radost z toho, že společně trávíte čas. Pokud je nějaká kniha, kterou opravdu rádi nemáte, nečtěte ji. Děti by to poznaly. Čtete s nimi, nejen jim.
Před začátkem čtení
Představte autora, upozorněte na to, jak se vám
minule líbila jiná jeho nebo její kniha. Zeptejte se dětí, co se jim na
předchozím příběhu líbilo. Pak můžete říct: „Tady mám další knihu. Pojďme si ji
přečíst a uvidíme, zda se nám bude líbit stejně, jako ta předtím.“ Ukažte
obálku knihy a zeptejte se dětí, co si o ní myslí a jaký děj podle názvu se v knize
asi bude odehrávat.
Diskutujte o tématu a o tom, co o něm vědí.
Mluvte o jednotlivých postavách i místě, kde se
děj odehrává. Se staršími dětmi už můžete probírat i žánr (fikce, literatura
faktu, pohádka, schience fiction, bajka apod.).
Při čtení mějte stanovena některá pravidla,
například: „Teď začnu číst a když to udělám, pozorně poslouchejte a
nepřerušujte mě, jinak nezjistíte, jaký problém měl hlavní hrdina a jak jej
vyřešil.“
Když začnete číst
Během čtení pokládejte otázky a chtějte
odpovědi. Děti tak lépe porozumí významům neznámých slov, když o nich společně
mluvíte.
Ptejte se na jejich názory na budoucnost: „Co
myslíte, že se stane dál?“
Nechte je porozumět obtížným konceptům: „Co se
ptáci a netopýři naučili jeden od druhého? Jak se lidé mohou učit jeden od
druhého?“
Děti také často pokládají otázky, nebuďte kvůli
tomu naštvaní nebo netrpělivý a odpovídejte na ně.
Diskutujte o obrázcích a o tom, jak zapadají do
příběhu.
Pravidelně se zastavujte a nechte děti, aby
svými slovy převyprávěly dosud čtený příběh.
„Neexistuje žádný časový limit pro čtení knihy, ale
existuje časový limit pro zvídavost dítěte“ (Trelease, 1993).
Po čtení
Jakmile dočtete, není nutně hned zaklapnout knihu a jít. Dopřejte dětem nějaký čas na přemýšlení o příběhu, který jste právě četli. Ať vám popíšou svou oblíbenou část a řeknou, proč si vybraly právě tu.
Mluvte spolu o hlavním problému příběhu, o hlavní postavě, jak bylo vše vyřešeno atd.
Povzbuzujte děti k tomu, aby přemýšlely, proč se některé události staly, proč se lidé chovali určitým způsobem a zda by ony dělaly to stejné nebo jinak a proč.
Jak číst předškolákovi?
Dítě v předškolním věku už má jistě své
oblíbené knihy. Nechte ho vybrat, kterou chce s vámi číst.
Najděte pro vás pohodlné a klidné místo, kde
můžete společně číst.
Nejde jen o to, co čtete, ale také o to, jak
čtete.
Pokud jsou v kniha některá slova příliš
složitá pro dítě, nahraďte je jinými, svými, které dokáže pochopit.
Dejte svému dítěti čas, aby z každé stránky
knihy vytěžilo maximum. Ať se dívá na obrázky, ukazuje na objekty, opakuje
slova a vypráví příběh.
Zapojte potomka do příběhu. Pokládejte otázky: „Kdo
to udělala?“, „Co to dělá?“, „Proč to říká?“, „Proč si myslíš, že se to stalo?“.
Když se čtením skončíte, udělejte si čas a
ptejte se dítěte, co se mu na příběhu líbilo nebo nelíbilo.
Vybírejte příběhy se spoustou opakování a stejná
slova se objevují znovu a znovu.
Travte čas mluvením o ilustracích v knize. Čtení
obrázků pomáhá dětem k pozdějšímu čtení textu.
Pokud máte více dětí s věkovým rozestupem
přes dva roky, je lepší číst každému zvlášť jeho příběh.
Nezapomeňte chodit pravidelně do knihovny nebo
knihkupectví. Ať si tam vybere knihu, kterou má rád a líbí se mu. Chcete ho přece
naučit, že čtení je zábava.
Chcete-li současně povzbudit dítě i ke čtení, čtěte
společně nahlas některá slova a ukazujte na ně. Pokud udělá chybu, nijak ho nekárejte.
Jen řekněte, jak je to správně a pokračujte dál.
Čtení by mělo být součástí každého dětství a přináší s sebou
mnoho výhod a pozitivních vlivů na vztah rodičů s dětmi, ale i na dětský
vývoj.