Správný úchop tužky. Jak má vypadat a kdy začít s nácvikem?
Martina Mádlová
29. 8. 2019
Správný úchop tužky nebo pera je často podceňován. Mezi předškoláky je mnoho dětí, které se potýkají s grafomotorickými problémy. Často neprojevují žádný zájem o kreslení, mají těžkopádné a křečovité písmo. Takové signály by měly rodičům napovědět, že je potřeba s dítětem začít pracovat a s nácvikem správného držení mu pomoci.
Začátky prvních pokusů o kreslení se objevují většinou mezi 2. a 3. rokem věku dítěte. Do čtyř let nechte dítě, ať si kreslí podle sebe, pak už je vhodné je trošku cíleně podporovat a hlídat, zda drží pastelky správně.
Špetkový úchop
V naší zemi je standardně přijímán jen jeden způsob správného úchopu a tím je úchop špetkový. Při něm palec drží tužku, prostředníček ji podpírá a ukazováček je lehce položen shora. Když je tužka držena správně, je možné ukazováčkem lehce na tužku poklepat. Výška držení by měla být 3 cm od hrotu tužky, který má směřovat k rameni. Celá ruka, zápěstí a také paže jsou uvolněné. Když je prostředníček prohnutý a na tužku nelze poklepat, jedná se o křečovité držení.
Jak nacvičit správný úchop?
Mimo zmíněného správného držení může napomoci i natočení sešitu většinou souběžně s předloktím. Praváci pravým a leváci levým. Děti se zkříženou lateralitou preferují opačnou ruku a oko a mají sešit rovně před sebou.
Velmi důležitým hlediskem je i správné psací náčiní. Lepší uchopení zajišťují psací potřeby, které mají trojhranné tělo. Dnes už není problém sehnat pomůcky pro praváky i leváky, rozdíl je jen v tom, že pravák tužku táhne a levák ji před sebou jen lehce tlačí. Pokud zjistíte, že vaše dítě nedrží tužku správně, opravte ho. Pořiďte kvalitní tuhu, která zanechává silnou a výraznou stopu, aby dítě nemuselo až příliš silně tlačit. Na začátku výuky nejsou vhodné voskovky, protože mají malou délku. Vybírejte pastelky alespoň deset centimetrů délky. Tužka má přesahovat přes ruku a nekončit v dlani.
Motivovat dítě můžete i vyprávěním. Prostředníček tvoří postýlku pro tužku, ukazováček dělá polštářek a palec je peřinkou, která zakryje tužku. Když ležíme v postýlce, máme měkký polštář a peřinku, nikde nás netlačí a jsou lehké.
Když dítě stáhne prostředníček nahoru vedle ukazováčku a nedrží tužku správně, řekněte: „tužka ti spadla do postýlky,“ pokud příliš tlačí na ukazováček: „podívej, jak polštářek tlačí“. Tím dítěti nácvik zpříjemníte a uděláte z něj zábavu. Nebude mít tak pocit, že ho stále jen opravujete a ono je nešikovné.
Co správný úchop ovlivňuje?
Správný úchop ovlivňuje kvalitu, čitelnost, rychlost a úhlednost písma. Ovlivňuje i koncentraci, uvolnění mluvidel a řeči, stejně jako uvolnění celého těla. Proto není, podle celé řady odborníků a pedagogů, radno ho podceňovat.
Co když dítě nedrží tužku správně?
Mnoho odborníků je přesvědčeno, že pokud dítě nebude správně držet tužku, čekají ho nejrůznější problémy, včetně bolestí hlavy, problémy s páteří a křeče. Bohužel ne každý zohledňuje v tomto případě i správné sezení, takže nakonec nemusí být zmíněné problémy ovlivněné držením tužky, ale tou druhou variantou.
V mnoha zahraničních publikacích najdete úplně odlišný přístup. Dočtete se, že úchop tužky není tak důležitý, pokud neovlivňuje rychlost a čitelnost psaní nebo pokud při psaní člověka něco nebolí.
Mnoho dětí i dospělých používají tzv. hrníčkový úchop, kdy palec drží tužku, prsteníček podpírá a prostředníček s ukazováčkem mají shora. V zahraničí je chápán jako běžná alternativa ke špetkovému.
Nesprávný úchop tužky
Jestliže má dítě špatně vyvinutou hrubou a jemnou motoriku, netrpí žádným postižením, které by mu v držení tužky bránilo, je správného úchopu určitě schopné.
Proto než začnete se správným úchopem, ujistěte se, že má dostatečně rozvinutou jemnou motoriku a umí uchopit lžíci. V pěti letech by ji už rozhodně nemělo držet shora v dlani nebo jiným nestandardním způsobem. Nejdříve lpěte na tom, aby umělo toto. Je to základ i pro držení tužky.
Volte zlatou střední cestu
Ne každý rodič je zastáncem striktního dodržování zažitých pravidel. Pokud máte pocit, že je trochu zbytečné lpět na u nás uznávaném špetkovém úchopu, můžete zkusit určitou alternativu. Samozřejmě, úchop musí být správný, ale klidně i druhý zmíněný (hrníčkový).
A je důležité zároveň i zmínit, že je naprosto zbytečné tlačit na dítě, aby se naučilo držet správně tužku, když nemá dostatečně vyvinutou jemnou motoriku a jeho prstíčky nejsou správného úchopu schopny.