Každé dítě je jiné. Některého drobečka je všude plno, pusu nezavře, předvádí se před druhými dětmi a dospělými, a nikdy nezůstane sedět tam, kam jej posadíte. Pak jsou ale děti, které jsou trochu jiné – mlčenlivé, v očích spousta moudra, ale spíše se straní kolektivu a uzavírají do svého světa. Důležité je si uvědomit, že tohle neznamená, že bychom se to měli snažit změnit. A už vůbec ne pod nátlakem…
Introvertní dítě potřebuje samotu a klid
Zatímco extrovertní děti mají rády spoustu legrace a velkou společnost, introvertní děti upřednostňují klid a samotu. Poznáte to i ve školce. Extrovertní dítě si nerado hraje samo. Tyto děti samotu nevyhledávají, potřebují si s někým povídat a jsou kontaktní. Samota je tíží, obvykle se i samy bojí. Uzavřenější dítě však větší dětský kolektiv vyčerpává. Kromě toho, že často cítí přirozený ostych se zapojit, po určité době jsou z věčného štěbetání ostatních dětí unavené.
Když se dítě nezapojuje do společných aktivit ve školce…
Pokud se vaše dítě straní kolektivu, může k tomu mít spoustu důvodů. Často za vším stojí povaha dítěte. Může také jít pouze o přechodný stav způsobený tím, že se děti třeba spolu zrovna nepohodly. Pedagožky v mateřské škole si většinou důkladně všímají toho, jak jsou děti aktivní a nakolik se zapojují do společných aktivit. Jestliže se dítě výrazně nezapojuje, může jít o různé příčiny, které by měli řešit především rodiče. Možná jen dítěti vykonávané společné aktivity připadají hloupé, protože svým intelektem převyšuje ostatní děti (doufejme, že ne paní učitelku).
Může jít ale i o jiné závažnější důvody, například o poruchu autistického spektra (Aspergerův syndrom) nebo vady smyslových orgánů (dítě špatně slyší nebo vidí). Dítěti třeba také chybí sebevědomí, je ušlápnuté z důvodů nesprávného přístupu rodičů nebo zcela nevhodné výchovy či domácího násilí, dítě trpí nějakou poruchou osobnosti, je retardované a podobně. Příčin skutečně může být celá řada a je na rodičích a odbornících, aby rozkryli případnou patologii. Možná je dítě zkrátka jen docela obyčejný introvert.
Nadané dítě se chová jinak než jeho vrstevníci
Jedním z možných důvodů, proč se dítě straní kolektivu, může být velká odlišnost jeho schopností a intelektu, například výrazné nadání v určité oblasti. Takovéto dítě do svého kolektivu absolutně nezapadá, svými schopnostmi a nadáním převyšuje ostatní děti a nerozumí si s nimi. Nadané děti často nedokážou rozumět tomu, proč jim ostatní děti nerozumí, a proč se chovají úplně jinak či neví a neznají to, co ony. Někdy i nadané děti neuvědoměle poučují druhé děti, za což pochopitelně sklízejí nepřízeň. Odlišné dítě, které nezapadá, bývá z kolektivu velmi často vyloučeno, proto se do něj znovu nepokouší ani vracet, a přirozeně se ho straní.
Dětský kolektiv jako džungle
Otázkou je, nakolik by vůbec měli dospělí do dětského kolektivu a vzájemného vztahu dětí vstupovat. Pokud se jedná o společné aktivity řízené pedagožkou, je to její práce, aby se snažila děti zaujmout a zapojit nenásilnou formou do činností. Pokud si dítě hraje samo bez kontaktu s ostatními dětmi, nemůžeme ho nutit, aby společnost druhých vyhledávalo, anebo, aby jej dítě přijaly mezi sebe.
Dětský kolektiv je instituce sama o sobě, taková malá džungle, ve které přežije ten silnější a schopnější. Děti se učí navzájem poznávat hranice své, a také hranice těch druhých. Je prospěšné do této skupiny příliš nezasahovat, a pokud dětem nehrozí nějaké nebezpečí, nechat je, aby si všechno mezi sebou vyřešily samy. Zároveň je vhodné s nimi o tom komunikovat, a vést je k určité morálce a hezkému chování mezi sebou navzájem.