Levorukost u dětí. Tipy na cvičení pro nedominantní mozkovou hemisféru
Martina Mádlová
10. 1. 2020
Lidský mozek se dělí na dvě hemisféry a ty jsou navzájem propojené. Každá z hemisfér má na starosti jiné schopnosti a myšlenkové postupy. Nikdo z nás nedokáže zatížit obě hemisféry stejně. Leváci zatěžují o něco více pravou a praváci levou. Existují různé cviky, díky kterým lze zatížit i méně dominantní část. Zkuste je.
Pravidelným cvičením dostane prostor více zatěžované hemisféře trochu relaxovat, ale navíc se obě lépe propojí, což pomůže levákům, ale třeba i dyslektikům.
Každý potřebuje občas vypnout
Určitě jste si sami všimli toho, že jednou za čas potřebujete vypnout na chvíli myšlenky a nemyslet na nic. On chce i mozek občas relaxovat. Tehdy ta mozková hemisféra, která je obvykle dominantní, odpočívá. Když dojde k takovému útlumu, druhá – nedominantní hemisféra, začíná více fungovat. Pokud máte v takové chvíli pocit, že přemýšlíte trošku jinak, není to jen pocit.
Praváci najednou vědí, jak vyřešit zapeklitý problém a jsou plní kreativity a fantazii. Leváci mají ideální prostor pro třídění myšlenek.
Ulevit čas od času dominantní hemisféru není vhodné jen pro děti, ale i pro dospělé. Nevytahujte ve vlaku nebo autobusu žádné knížky a mobily nebo večer místo sledování televize jen v klidu seďte a dívejte se před sebe. Když chvíli vydržíte, poznáte, kdy začne změna myšlení.
Cviky, které můžete zkusit
Leváci i praváci rozhodně neudělají chybu, když si občas procvičí spolupráci obou polovin těla. Cviku je hodně a většina z nich jednoduchá. Není problém je zvládnout. Při jejich provádění zatěžuje dítě obě hemisféry zároveň a ony se postupně lépe propojují.
Když člověk kouká z okna nebo si bezmyšlenkovitě kreslí na papír na přednášce nebo ve škole při výkladu, není to o pohrdání učitelem nebo přednášejícím. Jen v tu chvíli potřebuje dát prostor i jinému světu.
Pravidelné trénování se projevuje pozitivně na více úrovních, člověk se uvolní a lépe se mu pracuje. Zvlášť vhodné je takové procvičování pro osoby trpící dyslexií, dysgrafií nebo dysortografií. Poctivé cvičení může pomoci k výraznému zlepšení v oblastech psaní a čtení.
Psaní ležaté osmičky
Ležatá osmička svým tvarem symbolicky propojuje všechny části. Proto je toto cvičení velice důležité. Nechte dítě obtahovat nebo kreslit ležatou osmičku. Umístěte na stěnu před oči dítěte její obraz a nechte je, aby si ji dobře prohlédlo. Pak ať jí zkusí obtáhnout jednou rukou, pak druhou a nakonec oběma. Praváci začínají doprava nahoru a leváci doleva nahoru. Při malování oběma rukama je důležité začít taktéž nahoru směrem od sebe. Ruce se kříží až na konci. Osmičku je možné opisovat hlavou či celým trupem. Děti mohou na osmičce běhat či jezdit.
Pohyby křížem
U tohoto cvičení proti sobě křížem cvičí levá ruka a pravá noha a naopak. Děti se dívají do jednoho bodu a přitahují levé koleno k pravému lokti, pravé koleno k levému lokti. Cvik by se měl opakovat několikrát za sebou a velmi důležitá je soustředěnost na něj. Zároveň dbejte na plynulost pohybu. Žádný spěch. Postupně můžete cvik obměnit a cvičit stejnosměrnými pohyby, tedy levá ruka a levé koleno, pravá ruka a pravé koleno. Každé cvičení zakončujte křížovými pohyby.
Námořnický uzel
Posaďte dítě na židli. Leváci se musí opřít o levou nohu a praváci o pravou. Druhou nohu položí křížem přes první. Opře se o její koleno kotníkem. Leváci uchopí levou rukou lýtko na pravé noze a pravou rukou chodidlo téže nohy. Ruce vytvoří kříž a vytvoří pomyslný uzel. V takové pozici by mělo dítě vydržet asi 60 vteřin a myslet na vzájemné propojení svých končetin.
Kreslení dvěma rukama
Jedná se o kreslení oběma rukama najednou. Tím vzniknou dva obrazy, které jsou zrcadlově převrácené. Takto můžete nakreslit s dětmi různé geometrické tvary, rostliny, domy, zvířata….
Písmeno X
Na papír nakreslete písmeno X. Spojte fixem (může to udělat i dítě) pravý horní roh s levým dolním a levý horní s pravým dolním. Papír dejte do výšky očí. Cvičte s dítětem tak, že se musí oběma očima dívat do středu písmene, do místa, kde se obě přímky protínají.
Cvičit se dá i očima, kdy dítě kreslí úhlopříčky ve tvaru X, může kreslit toto písmeno i zarámované ve čtverci. Je vhodné, aby bylo X co největší. Dbejte na to, aby nehýbalo hlavou, pouze očima.