Zdá se vám, že vaše dítě neudrží pozornost ani pár minut?
Přečtěte si pár kreativních a konstruktivních způsobů, jak ji zvýšit.
Odborníci na vývoj dítěte říkají, že v průměru by mělo
4 až 5leté dítě zůstat soustředěné na úkol až pět minut oproti roku svého věku.
Malé děti by tedy měly vydržet mezi 4 a 20 minutami, někdy i více, záleží na
úkolu. Ale toto pravidlo závisí na situaci. Jiné je to ráno, uprostřed dne nebo
před spaním.
Pozornost si musíte získat
Jak velkou pozornost věnuje dítě úkolu, zaleží také na tom,
zda si to užívá. Mnoho dětí protestuje, když po něm chcete něco, co nechce
udělat. Takové problémy přichází hlavně ve chvíli, kdy začíná chodit do školy,
protože to se někdy musí učit, i když prostě nechce. V tomto případě může pomoci
trocha kreativity. Místo toho, abyste naléhali, aby dítě napsalo nějaké písmeno
tužkou, může jej vymodelovat třeba z modelíny, nakreslit do písku nebo sestavit
z těstovin.
Vystřihněte obrázky z novin nebo časopisů s věcmi,
které začínají na určité písmeno nebo hledejte v časopisech všechna slova,
která lze takto najít. Vše pomáhá s motorickými dovednostmi a je to
zajímavější. Rodiče by také měli mít čas upozornit potomka na malé a zajímavé
detaily v jejich okolí, což opět pomáhá věnovat pozornost jiným věcem. Během
procházky se můžete zastavit a ukazovat barvy květu, které vidí, nebo mluvit o
tvaru skal, které potkáváte.
Chcete-li získat pozornost dítěte, musíte věnovat pozornost také sami sobě. Pro rodiče je velmi snadné uvíznout v nějakých zajetých kolejích. Naše pozornost je často rozptýlena a když tomu tak je, těžko můžeme očekávat, že dítě na tom bude jinak. Být v těsné fyzické blízkosti a zároveň poskytovat jasné a stručné pokyny pomáhá dětem lépe se soustředit na to, co se říká. Neříkejte tedy žádosti z kuchyně do obývacího pokoje. Postavte se před dítě a udržujte oční kontakt, dotkněte se jejich ramene a řekněte: „Potřebuji, abys to udělal hned teď.“
Jak zabránit rozptýlení?
Často dětem něco brání v tom, aby vám nebo nějaké
činnosti věnovaly pozornost. Mohou být hladové nebo unavené. Proto než začnete
s úkoly, dejte mu svačinu. Neměla by ovšem obsahovat hromadu cukru, volte
něco lehkého a zdravého. Důležitý je kvalitní noční spánek, takže se ujistěte,
že vaše dítě má dostatek odpočinku. Mnoho dětí potřebuje nějakou přestávku,
když přijde domů ze školy.
V případě více dětí, které se navzájem rozptylují, je
nechte pracovat v oddělených místnostech. Zatímco jedno dítě cvičí v pokoji
na klavír, druhé může pracovat na domácích úkolem v obývacím pokoji apod.
Děti vám často přestanou věnovat pozornost, když si myslí,
že je úkol pro ně příliš těžký. Často jim pomohou pokyny rozdělené do malých
krůčků. Neříkejte tedy, že si má uklidit celý pokoj. Místo toho zkuste: „Nejdříve
prosím sesbírej všechny kostky a pak se vrať a já ti řeknu, co se musí udělat
dál.“
Jako dobrá vizuální připomínka funguje obrázek na zdi s rutinami
prací. Nemusíte tak úklid neustále připomínat. Mějte na paměti, že krátká
připomenutí fungují lépe a jsou pozitivnější, než dlouhotrvající vysvětlení a
křik. Hlavně úsilí dětí nezapomínejte ocenit.
A co ještě pomáhá zvýšení pozornosti? Cvičení. Rodiče by měli pomáhat svým dětem sportovat, poskytovat hračky na ven, jako jsou míče, švihadla, kola a další a každý den vyčlenit čas na takové činnosti.
Omezte televizi
Další způsob, jak povzbudit děti, aby byly aktivnější, je
omezení sledování televize, což může ovlivnit rozsah jejich pozornosti. Nadměrná
stimulace a vystavení televizi, počítačům a videohrám může uškodit pozornosti. Americká
akademie pediatrie doporučuje maximálně jednu až dvě hodiny denně. Děti mladší
2 let by neměly být vystavené působení médií vůbec.
Namísto toho je nechte, ať se zaměří na jiné činnosti. Mohou
číst, skládat, pomáhat připravovat večeři, stavět pevnosti z bloků,
kostek, židlí a pomáhat s domácími pracemi. Pouhé vypnutí televize a
rozhovor s malým dítětem dokáže vzbudit pozornost, protože se rodiče
soustředí na své dítě a poslouchají.