Když jde o zájem dítěte, jednají rodiče velice často pod vlivem svých emocí. Může se tak stát, že rovnou jdete do konfliktu, aniž byste předtím zkusili pohlédnout na problém i z druhé strany. Ne vždy je ale pravda tak jednoznačná a to, co se nám zdá naprosto jasné, se nakonec může ukázat v úplně jiném světle. Můžete to ale zkusit jinak. Zjistěte, jak vycházet s učiteli a možná nejen s nimi, lépe.
Nepříjemná paní učitelka nebo učitel, který si nechce připustit, že by se mohl mýlit nebo že by měl jednat podle návrhu rodičů na jedné straně a na té druhé vulgární otec, hysterická matka nebo zkrátka rodič, co nenechá učitele klidně spát. Problémy se objevují na obou stranách a je jasné, že by se měly obě snažit dojít vzájemné a slušné dohodě. Je velmi důležité nastavit pravidla vzájemné komunikace hned na začátku.
Řešit konflikty neumíme
Konflikty bohužel neumíme moc řešit tak nějak obecně. Často i partneři mezi sebou to nedokážou, jak pak má tedy asi vypadat komunikace s učitelem. Ve škole nás učí kde co, ale toto ne. Máme sklony věci neřešit, debatu raději ukončit nebo se tvářit, že žádný problém neexistuje. A tak to bohužel často funguje i ve školách, které se ale navenek prezentují tak, že „neexistují žádné problémy a ani konflikty“.
Pravidelná komunikace
Ideální situace nastane tehdy, když vám učitel hned na začátku roku sdělí, kdy ho můžete zastihnout ke konzultacím a nabídne i pravidelnou dobu na setkání. Také by vám měl poskytnout e-mail nebo telefonní číslo. Samozřejmě to ale neznamená, že byste měli volat kdykoliv se vám zamane. Po pracovní době je to rozhodně nevhodné.
Jak řešit konflikt s učitelem správně?
Když dojde k nějakému konfliktu, má většina lidí tendence nenechat toho druhého ani domluvit a snaží se mu především vysvětlit své stanovisko, rychle ho přesvědčit nebo i umlčet. Hlavně ať nemá prostor na své argumenty. To ale není dobře. Raději vydržte a dejte prostor tomu druhému, i když možná zrovna neříká nic příjemného nebo hovoří o věcech, se kterými nesouhlasíte. Na chvíli se zastavte a dejte mu najevo, že ho opravdu posloucháte a jste schopni vyslechnout i jiné argumenty, než jsou ty vaše.
Aktivní naslouchání ale není papouškování nebo parodie. Přesto je důležité dát tomu druhému najevo, že rozumíme tomu, co říká: „Paní učitelko, Pepík dostal poznámku, protože udělat to a to, ano?“ Mějte k druhé straně respekt, i když vám možná leze na nervy. Možná se budete divit, jak bude paní učitelka překvapená a zklidní se emoce. Najednou bude ochotnější odpovědět na zpřesňující otázky. Ptejte se na souvislosti a buďte konkrétní. I když se třeba hned na poprvé nedomluvíte, rozhodně to může změnit váš vzájemný vztah i problém. A i když si protistrana v tu chvíli trvá stále na svém, doma už možná nad vašimi slovy přemýšlí jinak.
Vydýchejte se předem
Než někam poběžíte pouštět hrůzu, nejdřív se v klidu vydýchejte a nechoďte za učitelem plni emocí. Pak totiž nebudete schopní normální a smysluplné komunikace a nevyřešíte nic. Rozhodně se však při jakémkoli problému s učitelem osobně sejděte. Důležité je, nevyhodnocovat tuto situaci doma před dítětem, a hlavně ne negativně směrem k učiteli. Stejně tak přes něj neposílejte žádné vzkazy nebo dopisy. Vy i učitel máte být pro dítě autoritou a vám by také vadilo, kdyby učitel o vás mluvil hanlivě. Písemný projev navíc svádí k psaní i čtení mezi řádky a hrozí, že dojde ještě k většímu nedorozumění než předtím.
S první stížností jděte za učitelem. Pokud problém neřeší nebo se jedná o něco závažnějšího, přichází na řadu vedení školy. Není ale vhodné chodit hned za ředitelem za zády učitele a už vůbec ne proto, že se mu třeba chcete trochu pomstít.
Kdy přistoupit ke změně školky? Pozor na neuvážené rozhodnutí
Co když je problém závažnější?
Jak postupovat při závažnějších problémech, třeba když si učitel na dítě zasedne? I tady nejdříve vyčerpejte všechny možnosti slušného jednání. Nechte učitele, ať vám situaci popíše tak, jak ji vidí on. Mluvte v neformální atmosféře a nemračte se. Budete se divit, co to dokáže udělat. Pokud už ale máte s učitelem špatné zkušenosti z minulých jednání nebo chcete, aby byl přítomen ještě někdo, požadujte to. Obvykle to bývá ředitel školy nebo jeho zástupce. Může to být také třídní učitelka.
Když i přes veškerou vaši snahu vidíte, že si učitel na dítě zasedl, musíte tuto situaci už řešit jen s ředitelem školy nebo i se školním psychologem. Některé problémy pak vyžadují radikální krok – přestup na jinou školu. Přesto se vždy snažte ze všech sil hledat řešení hned, aby se ten samý scénář neopakoval i jinde.
Jak postupovat při komunikaci s učitelem ve zkratce
- Učitel není protivník, je to váš spolupracovník při výchově dítěte.
- Vysvětlete mu svoji situaci v klidu a bez emocí. Co vás popudilo a proč?
- Vyslechněte i jeho názor a opravdu ho vnímejte.
- Do školy jděte s tím, že chcete svést debatu a ne válku.
- Informace si ověřte, protože děti často vidí věci trochu zkresleně.
- Ptejte se na návrh řešení a zeptejte se i na to, co by v této situaci mohlo pomoci.
- Učitele svých dětí nikdy nepomlouvejte před dětmi, a ještě lépe vůbec.
- Na závěr si vzájemně shrňte, o čem byla debata a zda jste dospěli k nějakému závěru.