Jak se mění a rostou předškoláci? Co vlastně potřebují a očekávají od okolního světa? Předškolní věk je velmi důležitá etapa vývoje a nesmíme na ní při výchově, vzdělání a utváření jejich vlastního já, zapomínat.
Děti předškolního věku jsou všechny ve věku od 3 do 6 let. Touží v této době objevovat svět a nejraději s rodiči. Je to také doba nekonečného proudu otázek. Neustále slyšíte jen jedno slovo: Proč? Děti si chtějí hrát a už mají i svůj systém hry. Používají naplno řeč, vyjadřují se i malbou a různorodými výtvory. Mají mnohem větší potřebu socializace a celkově už tak nelpí na rodičovském doprovodu. Jsou samostatnější. Obléknout se, nají a nemají problém s úkony týkající se každodenní hygieny.
Fyzický vývoj předškoláka
Děti rychleji rostou. Měří většinou od 90 do 120 cm s váhou od 15 do 25 kg. Rychleji rostou dlouhé kosti a narůstá svalová hmota. S tím souvisí ztráta tukových zásob z batolecího období. Vzhled dítěte působí silněji a zraleji. Paže i nohy jsou štíhlejší a horní část těla užší a zužující se.
Zvyšuje se riziko osvojení špatných pohybových stereotypů. Pravidelná pohybová aktivita a protažení je více než žádoucí. Děti by neměly nosit těžké předměty, protože hrozí nebezpečí kýly. U některých jedinců dochází ke snížení hmotnosti mnohem rychleji než k nárůstu svalové hmoty. Mohou pak působit hodně křehce a hubeně. To však neznamená, že nekypí zdravím nebo existuje nějaký problém. Tyto děti se také postupně vyvíjejí.
Obecně platí, že růst předškoláka bude v následujících letech postupně zpomalovat a děti se postupně začínají výrazně lišit výškou i hmotností. Proto nesrovnávejte míry svého dítěte a ostatních. Pokud si udržuje svou vlastní rychlost růstu, není potřeba se ničeho obávat.
Změřte své dítě dvakrát ročně a zaznamenávejte si míry do růstového grafu. Pokud se vám zdá, že hmotnost roste rychleji než výška, může mít nadváhu. Pokud se výška nezvýší vůbec za půl roku, možná má problém s růstem. V obou případech se o tom zmiňte svému pediatrovi.
Psychomotorický vývoj
Vývoj motoriky se opírá o základy, které dítě získalo už v předchozím období. Nyní ještě lépe koordinuje své pohyby a je obratnější ve všech ohledech. Umí jít rovně, stát na jedné noze (chvilku). Postupně dokáže i skákat na jedné noze, odrazit se a skočit. Stále lépe maluje, navléká korálky na niť nebo si zaváže tkaničky.
U dětí předškolního věku je velice důležité vnímání. Jsou hodně zvědavé a všímavé. Milují smích. Mezi pátým a šestým rokem už dítě zná takřka všechny barvy a rozezná i jednotlivé odstíny. Více rozliší zvuky a snaží se je napodobit. Zatím ještě nemá odhad na vzdálenost, žije přítomností a čas mu příliš neříká.
Vývoj myšlení a řeči
Myšlení ovlivňuje zásadně aktuální situace. Dítě více zajímají vztahy a jejich kontext. Než jde do školy, umí rozeznat delší vzdálenosti a učí se souvislostem. Mnohem rychleji se vyvíjí řeč. Zatímco ve třech letech ještě opakuje slova, v šesti letech už dokáže dítě mluvit souvisle ve větách, jednoduchých i souvětích. V tomto ohledu výrazně pomáhají říkanky, básničky, pohádky a písničky.
Součástí vývoje je i fantazie, kterou mají předškoláci nekonečnou. Děti si vymýšlejí, sní a oživují i neživé věci, povídají si s nimi jako s lidmi a přisuzují jim lidské vlastnosti.
Předškolák a specifické poruchy učení. Pomozte mu je překonat
Socializace dítěte
V předškolním věku je velice důležitá socializace dítěte. Už není tolik vázané na své rodiče, ale dokáže trávit čas i někde jinde a bez nich. Obvykle kolem třetího roku začínají děti chodit do školky, postupně i na různé kroužky apod. Osvojují si určité normy chování a přijímají sociální role. Jejich aktivity mají svůj význam a pomáhají jim, aby se prosadily i ve skupině vrstevníků. Mají rádi své kamarádky a kamarády, hrají si ve skupině, a dokonce mají i společné cíle hry. Vytváří se osobnost jedince a individualita.
Dítě v tomto období přebírá vzory rodičů a jejich chování. Zajímají se o jejich chování k sobě a k ostatním lidem, o jejich komunikaci, řešení problémů a vyznávaní citů. Vše podvědomě vnímá a hodně toho přebírá a uplatňuje v pozdějším věku.
Děti chtějí společnost
Děti prostě milují společnost. Ať už jsou na hřišti, na procházce, u vody nebo kdekoliv jinde, kde jsou další děti. Mají z nich radost a těží z jejich společnosti.
Dominantní činností v předškolním věku je hra. S jejich pomocí se připravují na pozdější reálný život. Při hře se rozvíjí jejich vnímání, myšlení a učení se. S jejich pomoc se seznamují s denní rutinou, jako je stlaní postele, základy hygieny a oblékání, čištění zubů apod. Rodiče by při těchto aktivitách měli být přítomni, ale nezasahovat, pokud to nebude nutné.
V některých případech si děti hrají s imaginárním přítelem. Dokážou si hrát klidně celé hodiny, a přitom si vymýšlet svůj vlastní svět, aniž by kolem sebe měly hromadu lidí.
Vývoj dítěte je cesta spletitá
Předškolní věk je období růstu, kdy dítě poznává svět a zdokonaluje samo sebe. Postupně se vyvíjí, zlepšuje a učí, až na konci tohoto období jde poprvé do školy. To jsou chvíle, které člověk někam posouvají. Od nevinných her na písku, přes hraní ve školce, učení se pravidlům až po občasné neshody s dospělými. Děti nejdříve vše přebírají po rodičích, učitelích apod. Maminka a tatínek mají v jejich očích vždy pravdu. Jak se postupně vyvíjí a roste, najednou objevuje i své vlastní názory a přesvědčení, které v nich utvoří člověka připraveného na dospělý život.