Jak počítat s dětmi. Zkuste 10 hravých matematických aktivit
Martina Mádlová
7. 8. 2019
Jsou sice prázdniny, ale úplně rezignovat na školu nebo na její přípravu byste neměli. A to i tehdy, když se vaše dítě teprve chystá do první třídy. Rozhodně ale nemusíte trávit hodiny nad nudným učením. Vyzkoušejte naše hravé matematické aktivity.
Existují studie, které ukazují, že matematické dovednosti dítěte ještě před vstupem do školy mohou být silným prediktorem budoucího výkonu jak v matematice, tak i v jiných předmětech. Matematické učení podporuje pracovní paměť, zlepšuje pozornost a zvyšuje další kognitivní dovednosti. Ale rozhodně nemusíte běžet do obchodu a vykoupit tam všechny učebnice. To by s velkou pravděpodobností jen umlčelo přirozený zájem vašeho dítěte o tento předmět. Místo toho zkuste různé zábavné činnosti, které dokáží vyvinout silný základ pro budoucí porozumění matematice.
Porozumění číslům
Počítání je důležité, protože pomáhá dětem naučit se posloupnost čísel, ale ještě před počítáním si musí děti vyvinout základní porozumění číslům. Zde je několik způsobů, jak s tím dítěti pomoci.
Počítání objektů v každodenním kontextu
Počítejte spolu s dětmi počet knoflíků na košili při zapínání, počet pomerančů, které vkládáte do košíku, počet vidliček, které dáváte na stůl nebo počet schodů, když po nich jdete. Začněte nejdříve malými počty a postupně přidávejte.
Dávejte předměty do řady
Připravte pár mincí a nechte děti, aby je spočítaly. Poté, co se jim to podaří, dejte je do kruhu, do řady nebo různě rozložte a požádejte znovu o přepočítání. Nebuďte překvapení, pokud musí tu samou částku počítat znovu. Pokud však odpoví automaticky bez počítání, víte, že právě zvládly invarianci čísel.
Najděte předměty, které se dobře párují
Pokud má vaše dítě problémy se spojováním předmětů, které k sobě patří, najděte nějaké takové a požádejte je, aby je dalo dohromady. Zkuste lžíce a vidličky, šálky a talířky apod. Až to bude mít hotové, může ještě spočítat každou sadu objektů, aby vědělo, že každá dvojce se skládá ze stejného čísla.
Hrajte počítací stolní hry
Vyberte nějaké vhodné stolní hry, kde se počítá a jsou vhodné pro danou věkovou kategorii. Dokáží pomoci dětem při rozpoznávání čísel.
10 dovedností, které by vaše dítě mělo ovládat do svých deseti let
Geometrie a prostorová orientace
Děti mohou rozvíjet základní znalosti o geometrii a prostorovém uspořádání hraním si se stavebními bloky a podobnými hračkami.
Popisujte tvary u vás doma
Zahrajte si jednoduchou hru na hledání různých základních tvarů po celém domě. Mohou to být třeba obdélníky či čtverce na vypínačích, tvary okenních tabulí, kruhy v hodinách apod. Dítě vám může vysvětlit, jak jednotlivé tvary rozlišuje a podle čeho (například trojúhelník má tři spojené tvary) a různých nedefinujících prvků (poloha či velikost tvaru).
Mluvte o umístění obrázku v knize
Při čtení pohádky se ptejte na různé související otázky, například: „Kde se nachází Měsíc? Je nad stromem? Je pod stromem?“ Ptát se můžete i takto: „Je hroch větší než opice? Které zvíře je větší? Které zvíře je menší?“
Vytvořte mapu svého domova
Procvičte si trochu víc prostorové vnímání tak, že pomůžete dítěti vytvořit mapu jeho pokoje, obýváku či zahrady. Až budete zakreslovat nábytek, okna, stromy či keře, ptejte se, kde jsou a jak blízko.
Měření
Existuje mnoho forem měření, které je potřeba se naučit (délka, výška, hmotnost, velikost, množství) a mnoho nástrojů pro měření. Začleňte tyto koncepty do každodenních činností.
Měřte při vaření nebo pečení
Naplňte odměrky různými surovinami, aby se děti seznámili s konceptem celých čísel i zlomků. Můžete jim říct: „Umíš naplnit jen půl hrníčku? Jak bude vypadat jeden a půl lžičky?“
Hádejte hmotnost v supermarketu
Až se příště vydáte do obchodu s potravinami, vyndejte z regálu dva různé předměty a zeptejte se dítěte, které je těžší: „Váží víc pytlík mouky nebo krabička sušenek?“
Porovnávejte velikosti nohou
Dejte své nohy vedle nohou dítěte a zeptejte se, které nohy jsou větší nebo menší. Mějte po ruce pravítko či metr, abyste mohli velikosti skutečně změřit a porovnat mezi sebou. Dítě se tak naučí rozlišit mezi dlouhými a krátkými, velkými a malými.