Do školy v 5 letech. Co vše zvážit u zářijových a říjnových dětí?
Zuzana Velenská
25. 9. 2018
Narodilo se vám dítě v září a vy řešíte, zda mu nechat dát odklad, anebo to zkusit s první třídou již v pěti letech? Poradíme vám, jaké má nástup do školy v 5 letech výhody a kdy naopak zvolit odklad, respektive normální nástup do školy v 6 letech, tedy až za rok. Jaké otázky byste si měli položit, než se pro předčasný nástup rozhodnete? Co vše zvážit, aby bylo dítě šťastné a vše dobře zvládalo?
Do školy v pěti letech – je to vůbec možné?
Dítě podle zákona nastupuje do 1. třídy ve školním roce, ve kterém ke dni 31. 8. dovrší věk 6 let. Pokud věk 6 let dosáhne později, dostane většinou odklad, a jde do 1. třídy až další školní rok. Takže pokud je dítě narozené v říjnu, nastoupí do 1. třídy jako šestileté a o měsíc později bude mít 7 let. Pokud ovšem máte pocit, že je dítě dostatečně sociálně a intelektuálně zralé na to, aby nastoupilo do školy v 5 letech, je to možné. Pokud dostane takovéto doporučení i v pedagogicko-psychologické poradně a souhlasně se vyjádří i učitelky ze školky, nic většinou nebrání dřívějšímu nástupu.
Domácí vzdělávání. Jak na to, když chcete své dítě učit po svém
Do školy v 5 letech
Takže pokud stojíte před rozhodnutím, zda rok se školou čekat, anebo to prostě zkusit již nyní, není nic jednoduššího, než navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu a nechat v prvé řadě dítě vyšetřit. Doporučení poradny je v rozhodování důležité. Kromě toho se zeptejte také učitelek ve školce, poraďte se společně jako rodiče a hlavně, zeptejte se vašeho dítěte, co si o tom myslí.
Dřívější nástup do školy – výhody a nevýhody
V současnosti čím dál častěji rodiče volí odklad. Také ve většině diskuzích na internetu se dozvíte, proč je lepší dítě nechat ve školce déle apod. Ale co když máte nadprůměrně nadané dítě, které to prostě ve školce nebaví? Pokud dítě již umí číst a psát (alespoň velkými písmeny), ví, jak funguje příroda, že se střídá jaro, léto, podzim, zima, a umí si spočítat, jak rozdělit pytlík bonbonů mezi sebe a sourozence, věřte tomu, že je dost pravděpodobné, že se bude v první třídě s odloženým nástupem pekelně nudit. Pokud se podíváte na osnovy prvních tříd, zjistíte, že většinu z toho průměrný předškolák už dávno zná a umí. Sice mu tedy „prodloužíte dětství“ (nejčastější argument), ale za rok vás bude čekat problém s unuděným dítětem, které buď do školy chodit chtít nebude, anebo bude vyrušovat, protože počítání do 20 je prostě pro prťata. Ve vyspělých zemích děti nastupují do školy i ve 4 letech. Co všechno se musejí naučit čínské a japonské děti, aby vůbec obsáhly všechny znaky? Děti se dokáží v raném věku naučit více, než bychom čekali. Ba co víc, většinu z nich poznání velice baví a naplňuje.
Co dalšího zvážit?
Kromě intelektuálních a sociálních aspektů, které hrají v rozhodování největší roli, je potřeba se zamyslet i nad praktickými záležitostmi, které ovšem zásadně mohou ovlivňovat psychologický vývoj dítěte. Patří sem mimo jiné i výška dítěte. Pokud jste vysocí a vaše dítě je vyšší po vás, není příliš vhodné s nástupem do školy další rok čekat. Příliš vysoké dítě může být totiž v kolektivu o rok mladších a menších dětí do jisté míry stigmatizováno. V raném školním věku děti rozhodně nechtějí vyčnívat. Rády nosí to samé co ostatní, hrají si stejnými hračkami, ale také chtějí vypadat stejně. Cokoli, co je odlišuje, se může stát terčem kritiky. Jakákoliv odlišnost zavdává k vytváření různých přezdívek („žirafa“, „čahoun“). S nástupem do školy si dítě utváří vlastní sebehodnocení, formuje identitu.
Hlavně „nevyčnívat“
Tím hůře, pokud se jedná o dívku. Taková vysoká dívka, která šla o rok později, se může hrbit a chodit s předkloněnou hlavou, aby zapadla. Nejde samozřejmě jen o první třídu, ale vyšší, než ostatní z ročníku, nejspíš zůstane až do puberty. Rozhodně jí to nebude příjemné. Větší pozornost samozřejmě vysoké dítě získá podvědomě i ze strany učitelů. Pokud nenosí brýle, vysoké děti sedí většinou vzadu, nesoustředí se tak dobře na výuku a svádí to k povídání, nepozornosti či k vyrušování.
A základní školou to nekončí…
To, že dítě o rok dříve dospěje, než ostatní spolužáci, vás může nemile zastihnout např. ve druháku či třeťáku na střední škole. Najednou mu budou všichni spolužáci a spolužačky připadat trapní a dětínští, bude spíše inklinovat k tomu stýkat se s „dětmi“ z vyšších ročníků. Může, ale samozřejmě nemusí, to mít dalekosáhlé důsledky. Bylo by možná zajímavé zkoumat, kolik dětí z nejrůznějších part, mělo odklad. Tyto děti se prostě necítí na rovni se spolužáky. Pochopitelně to není žádné absolutně platné pravidlo. Jen se nad tím zamyslete obšírněji, než dítě dáte do školy později.
Kdy dát dítě do školy?
Nejlepší je, když se dítě narodí akorát uprostřed roku a nemusíte toto dilema řešit. Vy znáte své dítě nejlíp. Určitě se poraďte s psychologem, zeptejte se učitelek ve školce, které v rámci předškolní přípravy s dítětem pracují, zeptejte se svých a partnerových rodičů, jak jste vy i on snášeli první třídu atd. Nastupuje do první nejlepší kamarád či kamarádka ze školky nebo až za rok? Máte spíš živé a neposedné dítě, které zatím nevydrží sedět 4 vyučovací hodiny, ačkoli intelektově je na výši? Má dítě nějakou logopedickou vadu? Má sníženou imunitu? Máte mladší děti, se kterými byste chtěli v zimě jezdit více na hory nebo na jaře na chalupu, což by s nástupem do školy již nebylo tak možné, jako ve školce? To vše byste měli zvážit, než se rozhodnete. Jsou třídy na škole, kam dítě nastupuje spíše velké nebo menší? Je totiž rozdíl v individuálním přístupu ze strany učitele, pokud je ve třídě 17 dětí nebo 30.
Dítě narozené v září – kdy do školy
Další možností je to prostě vyzkoušet s tím, že pokud to nebude zvládat, ve škole se domluvíte na přesun do nultého ročníku. V nultém ročníku se dítě dobře přizpůsobí přechodu z mateřské školy do základní, bude v úzkém kontaktu s jinými dětmi svého věku a věřte, že za ten rok udělá obrovskou cestu a první třídu na podruhé zvládne s přehledem.