Když se děti věnují sportu a jiné intenzivní fyzické
aktivitě, jsou fit a v dobré kondici. Zároveň je ale prokázáno, že se
stávají chytřejšími. Cvičení má mnoho pozitivních účinků na mozek u dospělých,
ale hlavně také u dětí.
Jak může cvičení pomáhat inteligenci?
Aktivitou se zvyšuje průtok krve do mozku a ta pak dodává kyslík a glukózu. Obě složky pozitivně ovlivňují bdělost a dušení soustředění. Díky cvičení se děti lépe učí. Studie z roku 2007 provedená v laboratoři Columbia University Lab ukazuje, že tři měsíce pravidelného hýbání pomáhá zvýšit průtok krve do části mozku zodpovídající za paměť a učení o 30 %.
Podle amerických vědců vytváří cvičení nové mozkové buňky v části zvané dentate gyrus, která je spojována se ztrátou paměti. Pohyb zároveň stimuluje nervové růstové faktory. Lidé, kteří se věnují pravidelně sportu mají lepší krátkodobou paměť, rychlejší reakce a vyšší úroveň kreativity.
Odborníci se domnívají, že sport pomáhá mozkovým buňkám se rozvětvit, spojovat a komunikovat spolu novými způsoby, což vede k větší otevřenosti dítěte vůči učení a větší schopnosti vstřebávat do sebe informace.
Cvičení zlepšuje schopnost dítěte učit se. Němečtí vědci přišli na to, že lépe rozšiřují svou slovní zásobu, dokonce až o 20 % rychleji.
Roste tvořivost. Aktivita na běžeckém pásu asi 35 minut dlouhá při 60 až 70 procentech maximální tepové frekvence zlepšuje kognitivní funkce a schopnost mozku vytvářet kreativní, originální myšlenky.
Činnosti zahrnující udržování rovnováhy a skákání, posilují vestibulární systém, který vytváří prostorové vědomí a duševní bdělost. To dítě pomáhá se čtením a dalšími dovednostmi.
Stres poškozuje mozek dítěte, což je vědecky dokázáno. Cvičení ale stres pomáhá snižovat. Jeho účinek je podobný užívání antidepresiv.
Výzkumem na University of Illinois byla prokázána souvislost mezi kondicí a školním výkonem dětí na základních školách.
Děti, které se účastní organizovaného sportu, mají větší sebevědomí, lépe zvládají týmovou práci a vedení. 81 % žen na vedoucích pozicích hrálo v dětství týmové sporty.
Švédská studie ukazuje, že kardiovaskulární zdatnost a aerobní cvičení produkuje specifické růstové faktory a proteiny, které stimulují mozek.
Cvičení zvyšuje sílu, flexibilitu a vytrvalost dítěte. Díky tomu mají větší sebevědomí a nemají v budoucnu problémy s váhou, kondicí, ohýbání se apod.
Veďte děti ke sportu a podporujte je
Buďte dětem příkladem tím, že jste sami aktivní. Choďte
často na procházky, běhejte, jezděte na kole nebo se věnujte jakémukoliv jinému
sportu. Studie naznačují, že předškolní děti, jejichž rodiče jsou aktivní, mají
sklon být aktivní samy.
Udělejte si fitness u vás doma
Nastavte limity pro sledování televize, hraní her a času na internetu. Místo toho si doma raději pořádně zacvičte.
Sport je zábava
Zapojte děti do zábavných sportů nebo pohybových her, které
miluje. Neomezujte se jen na hraní tradiční sportů. Existují dokonce i různé
hry na PC nebo konzole, které vedou k pohybu (taneční, cvičící apod.).
Pravidelně všichni choďte
Nepoužívejte auto, pokud vy a vaše dítě jdete na místo,
které je v docházkové vzdálenosti. Hledejte příležitosti k procházkám,
najděte místa, kam chodíte často. Ideální jsou i schody, které si párkrát vyjdete
nahoru a dolu. Uvidíte, jak za chvíli vzdálenosti, které byly daleko, budou
najednou blízko. Nechte děti, aby si zvykly na chůzi a začaly ji milovat.
Prospěje jim to po celý život.
Radost z pohybu
Vybudujte u dětí radost z pohybu a běhání. Hýbejte se spolu s nimi nebo si z toho udělejte společenskou aktivitu s přáteli a příbuznými.
Jezděte na kole
Kola, kolečkové brusle nebo skateboardy jsou ideální k pohybu.
Nezapomeňte na dostatečnou ochranu jako přilba, chrániče loktů a kolen. K dalším
narozeninám darujte místo nové videohry právě jeden z těchto dárků.
Nechte dítě tančit
Tanec je skvělá fyzická aktivita, která navíc děti obvykle
velice baví. Některé si ho užívají mnohem víc než běžné konvenční cvičení.
Sečteno a podtrženo, sport nám i dětem prospívá po všech
stránkách, ať už se jedná o hezkou postavu, skvělou fyzičku, zdravotní stav
nebo třeba mozek.